no comments

Jak si vybudovat nový zvyk? Nechtějte všechno hned a buďte pečliví

Každé ráno, když zapínáte počítač, jako první zapnete emailovou schránku, poté Facebook a ještě pro jistotu zkontrolujete počasí. Nebo ne přesně takto, každopádně také máte svůj postup, který jste si natolik osvojili, že se stal vaším zvykem a praktikujete jej každé ráno. Ale co člověka motivuje dělat každý den vše stejně? Co udělalo z těchto nenápadných aktivit onen zvyk? A co by se muselo stát, abyste dokázali tento zvyk změnit?

Philippa Lally v roce 2010 studovala, jak a za jak dlouho jsme schopní si vytvořit zvyk. Každý ze skupiny lidí, na nichž dělala výzkum, si vybral nějakou činnost (v rámci stravovacích návyků, nebo fyzického výkonu, životního stylu apod.), kterou měl dělat každý den po dobu 12 týdnů. Každý den museli účastníci vyplnit online zprávu o tom, jestli se jim podařilo činnost v daný den vykonat.

lean

Jako dlouho trvá „naučení“ nového zvyku?

Průměrná doba, kterou lidé potřebovali na to, aby si v životě vytvořili nový zvyk, byla 66 dnů. Ale není to finální a jednoznačné číslo, protože škála byla skutečně široká. Některým lidem vše trvalo jen 18 dnů, ale hodně záviselo na dané osobě a jejím chování. Nejdelší čas, aby si někdo ze zkoumaných z dané činnosti vytvořil automatický zvyk, byl 254 dnů. To je o hodně déle, než se čekalo.

zvyk

Pozor na negativní zvyky. Naučíte se je snadno, ale je těžké se jich zbavit

Některé aktivity se stanou zvykem jednoduše

Čím je aktivita komplexnější, tým déle trvá, než se stane zvykem. To ale asi nikoho nepřekvapuje. Účastníci, kteří se snažili vytvořit si zvyk z aktivity jako je cvičení, trvalo jim to 1 a půl krát déle, než když se jiní snažili naučit se jíst ovoce k obědu.

Jak špatné je vynechání jednoho dne?

Lally zjistila, že když lidé vynechali jeden den z času na čas, nemělo to výrazný vliv na celkovou dobu, při níž si zvyk budovali. Ale zato více pravidelně zmeškaných dní, nebo zmeškaných několika dní za sebou, výrazně zpomalilo vytváření nového zvyku. Nepřekvapivě se teda ukázalo, že čím více poctivý byl člověk, tým rychleji dokázal danou činnost zautomatizovat a proměnit jí na zvyk. A nevadilo ani zmeškání jednoho dne. Ale zmeškání dvou, či více dní už vliv mělo.

Jak na budování komplexního zvyku?

Nejlepší cestou, která je i pro člověka nejpříjemnější a méně odrazující, je vybudování si zvyku po malých krůčcích. Nebude to pak pro něj veliká změna, na kterou se bude snažit zvyknout. Například, když se chcete naučit cvičit každé ráno před odjezdem do práce, naučte se nejdřív vstávat o cosi dříve. Poté se naučte mít ráno alespoň malou nenásilnou rozcvičku. A postupně přidávejte na náročnosti cviků a délce cvičení.

Mixed race woman practicing yoga in park

Musíte být však trpěliví. Nebude to ze dne na den. Ale co víc – nesmíte podlehnout pohodlí a ráno si déle pospat, jinak bude trvat hodně dlouho, než si na cvičení zvyknete. A také se přeci nechcete každé ráno trápit a přemlouvat celý rok, než si na něco konečně zvyknete, ne? Poctivost se vyplácí a tak možná už za měsíc budete po ránu pravidelně cvičit, nebo se naučíte dělat něco nového. Vše je ve vašich rukou.




  • Komentáře